دپارتمان حقوق مالیاتی

پرداخت مالیات از سوی مؤدیان یکی از جلوه های مشارکت شهروندان مسؤول در عصر حاضر  و ابزاری به منظور تحقق عدالت اجتماعی به شمار می رود. دولتها با شناسایی منابع جدید مالیاتی کوشش می کنند تا درآمد بیشتری را از اخذ مالیات کسب کنند. از دیرباز تا کنون، همواره بین دستگاه مالیات ستانی دولت و اشخاصی که بر طبق قانون مکلّف به پرداخت مالیات می باشند (مؤدیان)، از جمله، در زمینه نرخ مالیات، شمول یا عدم شمول اشخاص به پرداخت مالیات، معافیت های مالیاتی و مبلغ مالیات، اختلافات فراوانی بروز می کرده است که حل و فصل آنها در صلاحیت مراجع قضاوتی اختصاصی اداری (هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر و شورای عالی مالیاتی، هیأت موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم) و مراجع قضاوتی عمومی اداری (دیوان عدالت اداری) است. بی گمان، رسیدگی صحیح به پرونده های مالیاتی یا دفاع از حقوق مؤدی در هر یک از مراجع پیش گفته، همزمان نیازمند بهره مندی از تخصص حقوقی و مالی می باشد تا همه زوایای حقوقی و مالی اختلاف و دعوا مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

آشنا نبودن برخی از مأموران مالیاتی با اصول بنیادین حاکم بر روابط حقوقی مؤدیان با اداره، زمینه ساز بروز اختلاف و نیز تضییع و تجاوز به حقوق مؤدیان شده است، به گونه ای که، کمتر اختلاف یا دعوای مالیاتی مشاهده می شود که در آن، حقوق مؤدیان به طور مناسب رعایت شده باشد. افزون بر این، در عمل، دیده می شود که سرنوشتِ پرونده مالیاتی طرح شده در هیأت های حل اختلاف مالیاتی، به ابتکار و هدایتِ یکی از سه عضو هیأت مزبور وابسته است و آن عضو هم از دیر باز، نماینده منتخب اداره امور مالیاتی مربوطه می باشد و حضور اعضای دیگر (= قاضی دادگستری و نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن) که در اغلب اوقات، اطلاع چندانی از مباحث فنی و حقوقی پرونده مالیاتی ندارند، به لحاظ رعایت شکل و ظاهر قانون است و مؤدیِ ناآشنا از قوانین و مقررات، از حضور ایشان طرفی نمی بندد.

بنا به موارد پیش گفته، آن دسته از مؤدیانی که خواستار حفظ و رعایت کامل حقوق خود در هیأت های حل اختلاف و نیز سایر مراجع صالح دیگر هستند، ناگزیر از مراجعه به متخصصین حقوق مالیاتی می باشند تا با استفاده از شیوه های مختلف از تجاوز به حقوق خود جلوگیری کنند.

بنیاد حقوق ایرانیان با تجربیات فراوان در زمینه حقوق مالیاتی و بهره گیری از متخصصان مالی و حقوقی این حوزه، از طریق ارائه مشاوره تخصصی، تنظیم لوایح دفاعیه و طرح دعوا توانسته است تا از حقوق بسیاری از مؤدیان و مراجعان که مورد تجاوز یا انکار قرار گرفته بود، به نحو شایسته دفاع کند و موفقیت های بسیاری از جمله در زمینه تعدیل مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات بر ارزش افزوده کسب کند.

بی گمان، با خروج از تورم و انجام سرمایه گذاری های فراوان خارجی و داخلی در عرصه های مختلف کشور، اختلافاتِ متنوعی بین مؤدیان و اداره امور مالیاتی به عنوان مرجع تشخیص، تعیین، وصول و اجرای مالیات رخ می دهد که آگاهی از قواعد و مقررات حاکم و رویه های جاری اداری و قضایی و نیز اصول حاکم و شناخته شده مؤدیان در برابر دستگاه مالیات ستانی دولت کمک شایانی به پیشبرد و پیشرفت امور پیش گفته ی مؤدیان خواهد کرد.

دپارتمان حقوق مالیاتی بنیاد حقوق ایرانیان، با بهره مندی از متخصصان حقوق مالیاتی و مالی، آماده دفاع از حقوق مؤدیان در کلیه مراجع قضایی و اداری حل اختلاف مالیاتی از طرق زیر می باشد:

  • ارائه مشاوره فنی و حقوقی؛
  • تنظیم لایحه دفاعیه؛
  • طرح دعوا و دفاع از حقوق مؤدی از آغاز ایجاد اختلاف تا حل و فصل کامل آن در هیأت های بدوی و تجدیدنظر حل اختلاف مالیاتی و نیز شورای عالی مالیاتی، هیأت منتخب موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و دیوان عدالت اداری.

عضویت در خبرنامه

* ما هم اسپم دوست نداریم! فقط اخبار مهم رو می‌فرستیم

تماس با ما

  • زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به پالادیوم، پلاک 100 طبقه سوم واحد 301

    شعبه زعفرانیه (مرکزی)

  • 22052793-22052776-22052798

    شماره تماس

© کپی رایت - تمامی حقوق مادی و معنوی این سامانه برای بنیاد حقوق ایرانیان محفوظ است